søndag 30. januar 2011

På'n igjen....

Nå er det på tide å få igang bloggen igjen...

Etter en litt kjip høst på mange måter, så har jeg nå endelig fått fart på strikkepinnenen og heklekrokene igjen. Og det har blitt produsert litt, men sålangt har det vært dårlig med blogging...
Så da får jeg ta et "skippertaks-blogginnlegg", med litt av det jeg har holdt på med.

Har funnet utrolig mange fine mønster på lester/sokker hos Garnstudio - DROPS Design.
Og det kombinert med salg på garn hos garnbutikken her, gjør at det nok blir produsert mange av disse.
Disse var første par ut, og ble strikka av rester med Mor Aase ullgarn fra Rema 1000. (restegarn, derav litt forskjellige farger :-) ) Disse har jeg brukt en god del i det siste, men siden det er ren ull, regner jeg med at de ikke er særlig slitesterke... Men bortsett fra at garnet nupper litt, så viser overraskende lite tegn til slitasje...


Disse røde er strikka av tilbudsgarnet, Viking Sportsragg (til 10 kroner nøstet!!). De er ei blanding av ull, akryl og nylon, og skulle være bra til lester. Disse lestene havna rett i gave-eska, og jeg tenker det blir en julegave til noen. Var de ikke søte med hjerter på?
Syns de ble litt store på størrelsen, så det er mulig jeg prøver å strikke på et halvt nummer mindre pinner neste gang. (for det blir fler av disse ja!)


Var sykemeldt ei god stund i høst, men da jeg kom tilbake til jobb i desember, var det stor iver på å strikke disse julekulene. Så jeg heiv meg på "trenden", og i romjula ble alle disse produsert. Den store er strikka i Mor Aase, men den passer nok best til å henge i et vindu. De små (samme oppskrift, og samme antall masker som den store) er strikka i Sisu, og i et Babyull-garn (tror det var fra Europris? Husker ikke helt)



I høst hekla jeg også en del englemaskesjal.  Dette øverste er hekla i Silver Soft fra CeWeC, og det er en tynn sølvtråd gjennom hele garnet (som ikke kommer frem på bildet her). Dette har jeg brukt masse, og bruker det mest som et stort og godt halstørkle. Varmt og deilig i bitende vinterkulde.
(måtte forresten hekle et til søstern også, da ho forelska seg i mitt, hehe)

Dette sorte er hekla i Mohair Lux, og er ganske loddent. Dette er et av de første sjalene jeg laga, og det har jeg bl.a brukt over bare skuldre til en sort penkjole.
Har hekla fler sånne sjal, som havna i diverse julegaver i fjor. De fleste var da hekla i Kitten Mohair. Ligner litt på Mohair Lux, men er litt tynnere. Dessverre finner jeg ikke mer Mohair Lux, for jeg likte det garnet best...



Denne Boleroen strikka jeg til meg selv til et bryllup vi var i i høst. Den er strikka i Muskat, og oppskrifta fant jeg her hos Garnstudio
Hullmønsteret var slett ikke så vanskelig som jeg hadde trodd. Men det var tungt å plukke opp alle maskene rundt etterpå for å strikke vrangborden. Og om jeg skal strikke denne på nytt, så skal jeg prøve å strikke alt sammen samtidig, og ikke strikke i flere deler. For sammensyinga var ikke lett å få pen...




Akkurat nå har jeg noe bittelite på strikkepinnene igjen, og det er planlagt til ei venninne med en liten hemmelighet i magen sin :-)

1 kommentar:

Unknown sa...

Så mye flott du har laga. Ja, du har ikke vært arbeidsledig selvom du var borte fra jobb ;-) Bra at du er tilbake igjen. Blir hyggelig å treffes igjen...og det blir vel snart ;-)

Klem ¤